Praktische tips

Zithouding
  • zorg ervoor dat het kind rechtop kan zitten met de voeten op de grond
  • plaats een plaatje op de tafel met de juiste uitgangshouding
  • gebruik een anti-slipmatje of kussentje
  • probeer een schuin werkblad uit
Werkhouding en concentratie
  • zorg voor een overzichtelijke omgeving en leer het kind tussendoor opruimen
  • kleurtjes in een mandje, ontbijtspullen in een mandje
  • ondersteun de activiteit visueel: geef een tijdsplanning met picto`s
  • zet een kookwekker, gebruik een zandloper of een time timer
  • doe tussendoor of voorafgaand aan een taak even een opwarmoefening (zoals naar het plafond reiken, kruislopen, opduwen op de stoel, lichaam wrijven, alternerende bewegingen (tegengestelde) 
  • doe tussendoor ontspanningsoefeningen bijv. het draaien van de schouders, de polsen, braingym
  • laat het kind op een snoepje zuigen of kauwgom kauwen terwijl het iets doet met de handen
  • laat het kind met een rietje yoghurt opzuigen
  • laat het kind regelmatig een glas water drinken
  • zorg voor voldoende ventilatie
  • laat bepaalde kinderen extra lopen om even iets te halen, iets zwaars tillen, dragen, een rondje om de speelplaats rennen
  • laat het kind lemniscaten tekenen voorafgaand aan een taak
  • geef een zuigoefening met een rietje en laat ze linzen opzuigen en in een bakje plaatsen
Pengreep
  • gebruik driekantpotloden en driekant kleurpotloden vanaf het begin
  • er zijn ook driekant stiften
  • doe trucjes met de potloden (zoals opschuiven en draaien)
  • laat ze tekenen met korte dikke wasco`s en krijtjes
  • stimuleer om meerdere muntjes, kraaltjes e.d. tegelijk in de hand te houden en deze met 1 hand te plaatsen in de spaarpot, de gaatjes e.d.
  • laat kinderen vaker met 1 hand bolletjes rollen van klei of propjes draaien van crêpepapier
  • plaats een elastiekje (juiste hoogte) op het potlood op de plek waar het kind de pen moet vasthouden
  • zet puntjes op de duim en vingers waar het kind de pen moet vasthouden
  • gebruik een vulpotlood
  • probeer 4 lucifers op 1 duim en de andere 4 vingers vast te houden
  • geef het kind 3 doosjes met een gaatje en laat ze erwten en bonen en macaroni sorteren
  • stimuleer het eenhandig uitdelen van de kaarten met de duim
  • doe vingerspelletjes zoals duimen draaien, vingertikken e.d.
Kleuren
  • stimuleer om al cirkelend te kleuren (voor de fijne motoriek)
  • gebruik driekantpotloden
Knippen
  • knippen in stroken karton over rechte korte streepjes
Tekenen
  • laat kinderen niet alleen kleurplaten inkleuren, stimuleer ze om te tekenen wat ze echt gezien hebben
  • laat ze ook iets natekenen, maak zo nodig een eenvoudig voorbeeld
  • laat het kind ook tekenen op een verticaal vlak (schoolbord, white bord of een groot vel papier op de deur)
  • leer ook in andere materialen te tekenen: geef ze scheerschuim op tafel of de spiegel, vingerverf op een groot blad, laat ze in het  zand om  tekenen, met stoepkrijt op de straat
Bouwen
  • stimuleer het nabouwen met lego, knex en meccano
  • probeer de blokjes in het juiste doosje te houden
  • knip de beschrijving in stukjes zodat elke stap apart bekeken kan worden, maak hier een boekje van (evt. sealen)
Schrijven
  • altijd starten met goed zitten en de juiste penvatting
  • wijs hen op het fixeren van het papier met de andere hand
  • laat het kind schuiven met de zijkant van de hand over de tafel als de schrijfhand nog  boven de tafel zweeft
  • gebruik de stoplichtmethode bij het aanleren van de letter (start met groen, oranje is pauze en rood is stoppen)
  • leer het kind kritisch kijken naar het schrijfproduct en de mooiste letter omcirkelen met een zonnetje en de slechtste met een wolkje, laat het ook uitleggen waarom deze letters gekozen worden
  • gebruik het voorbeeld met het huisje bij het aanleren van de letters (zowel bij de lussen als de stokken) en leer het kind de dakletters en de trapletters
  • schrijf de cijfers m.b.v. `Schrijven met een smile` zodat ze niet gespiegeld worden
  • gebruik dezelfde letters als op school
Aan/uitkleden
  • leg de kleren in de juiste volgorde overzichtelijk klaar
  • ondersteun volgordes met plaatjes, foto`s of picto`s
  • gebruik de zandloper of kookwekker
  • gebruik picto`s om de volgorde te ondersteunen
  • maak gebruik van de time timer
  • geef een anti-slipmatje onder het bord als het schuift
Rits van de jas dichtmaken
  • doe een ring aan de rits
  • vraag het kind op een stoel te gaan zitten of met de rug tegen de muur te leunen
Schoenen aantrekken
  • maak aan de binnenkant van de schoenen een stip. Het kind kan dan de stippen tegen elkaar zetten en daarna de schoenen aantrekken 
Veters strikken
  • maak gebruik van 2 kleuren veters in een schoen
  • zorg dat de veters de juiste lengte hebben
  • laat het kind zitten en de voet op een andere stoel zetten